مصاحبه مدیرعامل موسسه آتنا با خبرگزاری وطن

مصاحبه مدیرعامل موسسه آتنا با خبرگزاری وطن


مشروح مصاحبه مدیر عامل آتنا با خبرگزاری وطن 
آسیب های اجتماعی ناشی از ساختارهای اجتماعی نامناسب و نابرابری های نهادینه شده است


 مدیرعامل موسسه ارتقای کیفیت زندگی زنان آتنا گفت: متاسفانه به دلیل کاهش بودجه آموزش و پرورش،حرکت به سوی خصوصی سازی و در نتیجه محدود کردن نهاد مشاوره به مقطع اول متوسطه،فرصت مشاوره و مددکاری اجتماعی در مدارس که اولین و مهمترین محل پیشگیری،شناسایی و ارجاع آسیب ها هستند، از دست رفته و این تنها یک نمونه از مواردی است که نشان می دهد عوامل اصلی افزایش آسیب های اجتماعی در کشور، ساختارهای نامناسب اجتماعی و خلاهای قانونی و مدیریتی است که موجب شیوع و تغییر الگوی آسیب ها از سنین پایین در کشور شده است. 


به گزارش پایگاه خبری سازمان های غیر دولتی ایران(watan.ir)، خانم دکتر زهرا افتخارزاده مدیرعامل موسسه ارتقای کیفیت زندگی زنان آتنا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار وطن گفت: این موسسه فعالیت خود را در قالب گروه های دانشجویی از سال 1385 به صورت غیر رسمی در منطقه خاک سفید تهران آغاز نموده و در سال 1389 مجوز رسمی خود را از سازمان ملی جوانان برای موسسه نیکوکاری سلام رحمان دریافت کرده است.

وی ادامه داد: ابتدا ما در محله خاک سفید فعالیت می کردیم و فقط هدفمان آموزش های تحصیلی بود و فعالیتی در زمینه آسیب های اجتماعی نداشتیم، ولی روند شرایط به صورتی پیش رفت که متوجه شدیم بسیاری از مشکلات در چرخه پیچیده ای از آسیب ها ایجاد می شوند و در آسیب های اجتماعی غرق شدیم ، از اعتیاد گسترده در محله و اعضای خانواده ها تا کودک آزاری و همسرآزاری،خشونت خانگی،طلاق،دختران فراری،استفاده ابزاری از کودکان در حمل و نقل و خرید و فروش مواد مخدر و ...افتخارزاده اذعان داشت: از آن جایی که گروه دانشجویی و داوطلبانه ما متشکل از دانشجویان رشته های گروه تجربی و ریاضی بود،طبیعتا آسیب های اجتماعی و مسایل اجتماعی رشته تخصصی ما نبود،بنابراین نبود دانش و تخصص لازم بین افراد موسسه در حوزه آسیب های اجتماعی،من را پس از پایان دوره دکترای عمومی داروسازی،تشویق به ادامه تحصیل در رشته مددکاری اجتماعی در مقطع ارشد نمود.

این فعال اجتماعی بیان کرد: بعد از 8سال فعالیت به این نتیجه رسیدیم که باید کار علمی انجام شود و گروه هدف مشخص شود و اینکه کار غیر تخصصی آسیب های زیادی به گروه هدف وارد می کند.
وی با انتقاد از ورود غیر تخصصی برخی از سمن ها در حوزه های تخصصی گفت: گاهی اوقات خود ما سازمان های مردم نهاد تبدیل به آسیب می شویم و دلیل این آسیب بودن هم عدم نداشتن دانش، علم وتجربه کافی در رابطه با حوزه کاری آسیب های اجتماعی است و این موضوع باعث بحرانی تر شدن معضلات می شود.

افتخارزاده افزود: موسسه آتنا در حوزه خدمات رسانی ، آموزش وپژوهش فعالیت دارد و واحد خدمات رسانی بخش اصلی و خیریه موسسه است که هم اکنون 200 خانواده را تحت پوشش دارد و هدف آن حمایت و توانمندسازی خانواده ها و بیماران می باشد. 
وی ضمن اشاره به واحد آموزش و پژوهش عنوان کرد : متفاوت ترین عملکرد موسسه ما در واحد آموزش و پژوهش است که این واحد ها بخش امور خیریه و خدمات رسانی را راهبری می کند.

این فعال اجتماعی در رابطه با واحد پژوهش موسسه آتنا گفت: در کشور NGO های زیادی فعالیت های جدی انجام می دهند ولی متاسفانهبسیاری از این فعالیت های ارزشمند مستندسازی علمی نمی شود و سایر سازمان ها و نهادها نیز نمی توانند از این تجربه ارزشمند استفاده کنند و در گام های بعدی آن را تکمیل و نقاط قوت آن را افزایش و نقاط ضعف آن را بهبود بخشند.در چنین شرایطی همه باید از ابتدا چرخ را اختراع کنند.در واقع می توان گفت ما در ایران مداخلات مبتنی بر شواهد اندکی داریم و واحد پژوهش موسسه به دنبال ترویج مداخلات مبتنی بر شواهد است.

افتخارزاده بیان کرد: هدف دیگر واحد پژوهش، ارائه موضوع و در اختیار قرار دادن گروه هدف با رعایت مسایل اخلاقی به دانشجویان رشته های علوم اجتماعی است تا هم کیفیت این پایان نامه ها ارتقا یابد،هم روند پژوهش برای این دانشجویان آسان تر شود و هم سمن ها بتوانند از نتایج این پژوهش ها در فعالیت های خود استفاده نموده و به تخصصی شدن و ثبت علمی فعالیت های سمن ها یاری رساند.
وی تاکید کرد: در رشته های یاورانه مانند مددکاری اجتماعی و فعالیت های اجتماعی باید علاقه وجود داشته در غیر این صورت این موضوع باعث صدمه دیدن فعالیت ها و کروه هدف می شود.

مدیرعامل موسسه ارتقای کیفیت زندگی زنان آتنا اظهار کرد: واحد آموزش موسسه آتنا تلاش می کند فعالین اجتماعی و کسانی که قرار است با Ngo ها همکاری کنند را آموزش دهد و در همین راستا آخرین دوره آموزشی موسسه، دوره سمن نگاری با تدریس خانم دکتر نهال نفیسی بود که با استقبال خوب سمن ها و فعالین اجتماعی برگزار شد.

افتخارزاده تصریح کرد: فرایند ارائه خدمات به خانواده ها و افراد مراجعه کننده شامل مصاحبه اولیه،تشکیل پرونده و بازدید از منزل می باشد که پس از تشخیص و تدوین برنامه کمکی، خدمات ارائه شده به خانواده ها در تمامی زمینه های پزشکی و درمانی، روان شناسی و روان پزشکی، مددکاری، نیازهای اولیه شامل کمک های غذایی،پوشاک،لوازم تحریر،رهن و اجاره مسکن،آموزش های درسی و مهارت های زندگی و مهارت های فنی و حرفه ای،توانمندسازی و اشتغال زایی است که نهایتا هدف اصلی ما توانمندسازی خانواده هاست.
وی در ادامه تصریح کرد : اکثر منابع مالی موسسه از طریق کمک های مردمی تامین می شود که هرچه این منابع و کمک ها افزایش یابد می توان افراد بیشتری را وارد مراحل توانمندسازی نمود.خصوصا که در حال حاضر مهم ترین نیاز موسسه،یافتن مکان بزرگتر و مناسبتری برای ادامه همزمان تمام فعالیت هایی است که مهمترین آن ها اشتغال زایی برای زنان سرپرست خانوار در محیطی امن، در کنار نگه داری و آموزش فرزندان آن هاست.

وی تاکید کرد: یکی از رسالت های سازمان های مردم نهاد مطالبه گری است که این اصل فراموش شده وباید سمن ها با سازمان های دولتی درباره آسیب های اجتماعی و ریشه های افزایش آن ها و خلاهای قانونی و اجرایی چانه زنی و رایزنی کنند که موسسه آتنا به جد این مسئله را در ارتباط با ارگان های دولتی پی گیری می کند.

افتخارزاده در پاسخ به سوالی درباره شایع ترین آسیب اجتماعی در تهران گفت: اعتیاد در خانواده و سرایت آن به اعضاء خانواده بزرگترین معضل اجتماعی کشور است که در روند روبه رشد آن؛ عوارض خشونت های خانگی، همسر آزاری و کودک آزاری با عدم وجود حمایت های قانونی افزایش یافته است.

وی در پایان ضمن اشاره به فعالیت های موسسه گفت: طرح دختران ارغوانی(پیشگیری از آسیب های اجتماعی در دختران محدوده سنی 12 تا 18 سال با روش آموزش گروهی مشارکتی)،ریشه یابی،پژوهش و پیگیری مطالبات در مساله کودکان فاقد هویت و شناسنامه،پروژه کارآفرینی با تاکید بر اشتغال خانگی برای زنان سرپرست خانوار،پروژه حمایت از قربانیان اسیدپاشی،پروژه آموزش،حمایت و توانمندسازی قربانیان خشونت خانگی از جمله فعالیت های در حال اجرای موسسه است.

شایان ذکر است که؛ شناسایی مسائل و مشکلات خانواده، توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی زنان، امدادرسانی به گروه های آسیب دیده و آسیب پذیر دختران، ارائه خدمات حمایتی متناسب با مسائل و آُسیب های زنان، افزایش آگاهی عمومی در مورد مسائل زنان وختران و ایجاد فرصت های برابر و عادلانه برای رشد زنان و دختران از اهداف موسسه ارتقای کیفیت زندگی زنان آتنا است.

به گزارش وطن علاقمندان جهت مشارکت در فعالیت های موسسه ارتقای کیفیت زندگی زنان آتنا وکسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن های 66914770-33039520-09101790832 تماس حاصل کنند و یا از طریق شبکه های اجتماعی اینستاگرام @atena.ngo و یا شناسه کانال تلگرام @atena_ngo فعالیت های موسسه را دنبال نمایند.


تاریخ انتشار:   1395/04/31


مطالب مرتبط

برگزاری آخرین کارگاه سه روزه با عنوان مدیریت پروژه‌های اجتماع محور در شهر یاسوج

به همت تیم داوطلب آموزش و تسهیلگری موسسه آتنا سومین دوره از کارگاه های آموزشی ویژه همیاران سلامت اجتماعی استان ...

زلزله کرمانشاه؛ گزارش شماره سوم

گزارش زهرا افتخارزاده مسوول کمیته مددکاری اجتماعی آتنا پس از اولین حضور تیم آتنا در کرمانشاه به شرح ...

بازدید مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری تهران از خانه آتنا

روز یکشنبه پنجم دی ماه خانم دکتر شارقی مدیر کل امور بانوان وخانواده استانداری تهران به همراه خانم سجادیان مشاور ...

اگر نظری دارید همینجا بنویسید 0 نظر