آتنا حامی «شهر بدون مانع»

آتنا حامی «شهر بدون مانع»



به مناسبت روز جهانی معلولان


کارگروه پیاده و دوچرخه باهمستان در نظر دارد در روز یکشنبه ۱۲ آذرماه، ساعت ۱۴، مصادف با سوم دسامبر، به مناسبت روز جهانی معلولان، رویدادی در چهارراه ولیعصر با عنوان «شهر بدون مانع» برگزار کند.


از زمان احداث زیرگذر چهارراه ولیعصر و نرده‌کشی چهارراه برای ممانعت از تردد در سطح ، این چهارراه برای گروه‌هایی با توانایی حرکتی محدود،‌ غیرقابل استفاده شده است. به طوری که از دید معلولان تقاطع چهارراه ولیعصر به چهار بن‌بست تبدیل شد و عملاً حرکت از شرق به غرب یا بالعکس در مسیر خیابان انقلاب و حرکت جنوب به شمال یا بالعکس در مسیر خیابان ولیعصر غیر ممکن شده است. این نکته از همان ابتدا مورد انتقاد باهمستان و گروه‌ها و فعالان قرار گرفت، و حتی با اعتراص آقای صابری نماینده روشندل وقت شورای شهر همراه شد، ولی عملاً نادیده گرفته شد.


مسئله مناسب سازی فضاهای شهری موجود برای دسترسی همه گروه‌ها به خصوص گروه‌های با نیازهای ویژه یک مسئله حیاتی شهرهای ما است ولی اینکه در سال ۱۳۹۲ پروژه جدیدی در مهمترین نقطه پایتخت ایجاد شد و به طور کلی حق دسترسی یک گروه مهم را نادیده بگیرد دقیقاً نشان دهنده نوع نگاهی در مدیریت شهری است که نیازمند اصلاح است. نوع نگاه به انسان، شأن انسان، و حق برابرِ دیده‌شدن، شنیده شدن، و دسترسی به فضاها و منافع شهر.


هدف این رویداد یادآوری لزوم بازنگری در طرح‌های فضاهای زیرسطحی شهر تهران و زیرگذرها و روگذرهای پیاده در راستای حذف محدودیت‌های دسترسی و تردد معلولان، سالمندان، والدین همراه با کالسکه، احترام به حق حرکت سهل، امن، و پیوسته پیاده و توجه به هویت فرهنگی و اجتماعی فضاهای شهری است. در همین راستا مکان این رویداد ضلع جنوب شرقی چهارراه ولیعصر، پارک دانشجو در نظر گرفته شده است. علت این پیشنهاد، برگزاری رویداد مربوط به این گروه‏ها نه در سالن‏‌های بسته، بلکه در فضای شهری متعلق به آن‏ها و زیر نگاه دیگر مردم شهر و همچنین مسئولان است.


باهمستان این رویداد را با همکاری گروه‌های باور، دیده‌بان دادشهر، بازچرخ، بانک اطلاعات مناسب‌سازی (بام) و امیر فارسیجانی برگزار می‌کند. اعضای کمیسیون اجتماعی فرهنگی شورای شهر تهران نیز در رویداد شرکت خواهند کرد. از کلیه افراد دغدغه‌مند، به خصوص افراد دارای محدودیت حرکتی دعوت می‌کنیم یکشنبه ۱۲ آذر، ساعت ۱۴ در رویداد «شهر بدون مانع»، در چهارراه ولیعصر، پارک دانشجو، شرکت کنند.

#باهمصداشویم

سایت باهمستان:http://www.bahamestan.net/archive/2865 


مطالب مرتبط

اگر نظری دارید همینجا بنویسید 0 نظر