يادداشت مديرعامل موسسه آتنا درباره آتنا اصلانى و تكرار آتناها در روزنامه‌ی وقايع اتفاقيه؛

يادداشت مديرعامل موسسه آتنا درباره آتنا اصلانى و تكرار آتناها در روزنامه‌ی وقايع اتفاقيه؛

تکرار آتناها


 آتنا، آتنا...

 از مؤسسه آتنا مخابره مى‌کنم:

 الهام، دختر هفت‌ساله‌ای که در مدرسه خودکشى کرد. از مدرسه با اورژانس اجتماعى تماس گرفته شد. يک هفته به اورژانس رفت و در پرونده درج شد که: «موردِ کودک‌آزارى جنسى توسط شوهرخاله قرار مى گيرد.» باوجود اين شرايط، بعد از يک هفته ترخيص و تحويل مادر شد. پس از ٦ سال زمانی که الهام ششم دبستان بود، به ما از طريق مدرسه معرفی شد، الهامی که مدرسه نمی‌آيد، وقتی‌ که می‌آيد از پدرش کتک خورده به شکلی که جای جای بدنش کبودی و زخم کمربند دارد و با طناب اقدام به آويختن خودش کرده، به شکلی که جای طناب بر گلويش مانده است.

به روايت الهام و تأييد مادر، پدری که از مادر طلاق گرفته و مصرف‌کننده است، به خانه می‌آيد و به مادر و دختر تجاوز می‌کند. بارها با ١١٠ تماس گرفته شده ولی آنها مداخله نکرده و عنوان کرده‌اند که:

«وارد دعوای خانوادگی نمی‌شوند.»

مادر شکايت کرده ولی دادگاه الهام را به پزشکی قانونی فرستاده و چون باکره بوده، پدر را تبرئه کرده است.

به علت اختلال دوقطبی مادر و عدم توان برای مقاومت دربرابر آزارهای پدر و وضعيت وخيم روحی الهام، با حکم «دفتر حمايت از کودکان و زنان دادگستری»، الهام به بهزيستی رفت.

درحالی که هر هفته بهزيستی قصد تحويل دختر به پدر يا مادرش را داشت و هربار مددکار مؤسسه مجبور شد به دفتر حمايت رفته و يک‌بار ديگر از قاضی نامه بگيرد؛ تا جايی که به علت مراجعات مکرر و تهديدات پدر و مشتی که جايش بر در بخش «مددکاری مرکز نگهداری بهزيستی» باقی مانده بود، بهزيستی يک‌بار ديگر قصد تحويل دختر به پدر را داشت.

اين‌بار خودم رفتم، مددکار مرکز گفت: «الهام خوب است، اينکه چيزي نيست، يک روز راضيه هشت‌ساله را آوردند که رنگ به چهره نداشت، انگار که جسد آورده بودند از فرط تجاوز و آزار پدر در برابر ديدگان مادر. يک سال اينجا ماند و مراکز جايی نداشتند تا اينکه آخرش پدر و مادر آمدند و او را بردند. چند ماه بعد که ديدمش، پرسيدم اوضاع چطور است؟

گفت: مثل قبل دوباره شروع شده آزارها و آزارها... .»

اينجا در هر ساعتی که می‌گذرد، آتناها هزاربار می‌ميرند در الهام و راضيه و... در فقدان:

  •  آموزش‌های پيشگيری از آزار جنسی برای کودکان و والدين
  • قانون بازدارنده برای برخورد با کودک‌آزاری جنسی
  • فقدان بانک اطلاعاتی آزاردهندگان و نظارت و رصد آنان
  • فقدان نهادهای حمايت‌گر قوى از کودک‌آزارديده
  • فقدان پيگيری‌های مناسب از سوی نهادهای حمايتی پس از ترخيص کودک‌آزارديده 
  • فقدان قانون کامل و مانع و جامع براي پيشگيري از کودک‌آزاری جنسی و حمايت از آزارديدگان به شکلی که کودک‌آزاری جنسي از نظر قانون، صرفاً به عنوان ازبين‌رفتن پرده بکارت تعريف می‌شود و از انواع کودک‌آزاری جنسی که می‌تواند هر روز و هر ساعت روح کودک را بميراند، چشم‌پوشی می‌شود. 
  • ضرورت ايجاد نظام آموزش جنسي متناسب از پيش‌دبستانی تا مقاطع دانشگاهی، اولين و مهم‌ترين قدم براي آغاز راه پيشگيری از چنين وقايع جانکاهی است. اين ضرورت مهم‌تر از آن است که بازيچه دعواهای سياسی بی‌معنا قرار گيرد، اين آموزش به هر نام و عدد و شکلی ضرورت دارد. چند کودک ديگر بايد قربانی شوند تا مسئولان درک کنند؟


 زهرا افتخارزاده

 مددکار اجتماعی

منبع: روزنامه وقایع اتفاقیه؛ شماره 453




مطالب مرتبط

گزارش سفر دوم تیم آتنا به مناطق زلزله زده کرمانشاه

بنابر برنامه از پیش تعیین شده، سفر دوم به کرمانشاه با هدف نیازسنجی نیازهای جدید منطقه، کسب آگاهی و اشراف ...

هدیه سرخ

پنجشنبه هشتم مهر ماه سال 1395 گردهمایی بزرگ فصلی جوانان تهرانی برای اهدای خون که تا پیش از این ...

اعلام نیاز کارگاه خیاطی آتنا

برای چرخیدن چرخ زندگی زنان سرپرست خانوار و تهییه چرخ های بیشتر برای کارگاه خیاطی آتنا امیدوار به همراهی شما ...

اگر نظری دارید همینجا بنویسید 0 نظر